Afgelopen 2 jaar is geëxperimenteerd met het verzamelen en in kaart brengen van data van verkeers- en bezoekersstromen in de binnensteden van Breda en ‘s-Hertogenbosch.
Aanleiding was het herstel van de binnensteden na de coronacrisis, waarvoor de Europese Unie een subsidie beschikbaar stelde. De pilot is nu, eind 2023, succesvol afgerond.
Resultaat:
Hierdoor is de binnenstad van Breda aantrekkelijker, beter bereikbaar, gezonder, vitaler en duurzamer geworden. Dit in samenwerking met de gemeente ‘s-Hertogenbosch, Breda University of Applied Sciences, JADS en de bedrijven Geodan en Argaleo.
Door de verkregen inzichten uit analyses, zijn de eerste stappen gezet en gaan we nu verder met de ontwikkeling van voorspelmodellen. De ambitie is om daarmee voorspellingen te kunnen doen. Wat is bijvoorbeeld het effect van een wegafsluiting of het weer op de drukte in de binnenstad. Hier gaan we de komende periode verder mee aan de slag.
Hoofddoel:
De binnensteden van Breda en ‘s-Hertogenbosch aantrekkelijker, beter bereikbaar, gezonder, vitaler en duurzamer maken. Door innovatieve en effectieve producten en diensten in te zetten met behulp van inzichten in bezoekers- en mobiliteitsstromen uit data over de openbare ruimte.
Subdoelstellingen:
- Real-time inzicht in verkeers- en bezoekersstromen in de binnenstad.
- Inzicht in trends en ontwikkelingen van verkeers- en bezoekersstromen en effecten van beleid en producten op mobiliteit, economie, duurzaamheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad.
- Vertalen van de inzichten uit de analyses naar interventies in de stad en producten door MKB, en nieuwe inzichten genereren over de effectiviteit en de bruikbaarheid van de data en voorspellingen.
Drie toepassingen waarop we ons richten:
1. Economisch herstel in binnensteden tijdens en na Corona – Bezoekers- en klantenstromen
- Benodigde data en inzichten: loopstromen, fietsstromen, aantal bezoekers, routes, herkomst, parkeergedrag, logistiek in een binnenstad.
- Beoogde toepassingen: Gerichte marketingacties door ondernemers, vormgeven customer journey voor stimuleren meerdaags verblijf, organiseren van veilige evenementen, efficiënter en goedkoper binnenstadlogistiek (aanvoer goederen, afvoer afval).
2. Een aantrekkelijkere en beter bereikbare binnenstad – Optimale spreiding en geleiding bezoekers; hoge quality of life voor bewoners en verbeterde beleving bezoekers
- Benodigde data en inzichten: bezoekersstromen, bewegingen van fietsers en voetgangers in de binnenstad, verkeersinformatie in en rond de stad, aantallen bezoekers, routes, verblijfsduur.
- Beoogde toepassingen: bezoekersstromen voorspellen, sturen op drukte en bezoekers spreiden over tijd en ruimte. Naast real time sturen (crowd management) ook met gerichte beleidsinstrumenten: denk aan goedkoper parkeren op rustiger tijdstippen en locaties, evenementen verspreid organiseren over ruimte en tijd of venster- en openingstijden aanpassen.
3. Naar een schone, gezonde en duurzame stad
- Benodigde data en inzichten: inzicht nodig in de verplaatsingen van inwoners van en bezoekers aan de stad, logistieke stromen in en rond de binnenstad, routes van auto’s, fietsers en voetgangers en knelpunten daarin. Tevens worden factoren gekoppeld zoals hittestress, luchtkwaliteit en geluidsdruk.
- Beoogde toepassingen: door deze informatie te analyseren krijgen we informatie over de meest gefietste en gelopen routes en eventuele knelpunten in de doorstroming. Mobiliteitsbeleid kan hierop inspelen door deze knelpunten en behoeften op te lossen, waardoor fietsen en lopen aantrekkelijker wordt, en lopen en fietsen op andere manieren te stimuleren, evenals gebruik van OV en deelmobiliteit (elektrisch). Doelen zijn ook minder auto’s in de binnenstad, effectief parkeerreserveringssysteem en verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. En in combinatie met informatie over luchtkwaliteit en geluid kan ook worden geanalyseerd welke effecten dit beleid heeft op de leefomgeving, waarop vervolgens bijgestuurd kan worden in dat beleid.
Privacy:
Voor de Smart City Monitor is een privacyverklaring opgesteld die terug te lezen is op Privacyverklaring Smart City Monitor | Gemeente Breda
De Smart City Monitor werd mede mogelijk gemaakt door en uitgevoerd in samenwerking met onderstaande partijen:


